Det afrikanska livet

Jag borjar kanna mig mer och mer som en riktig Kenyan och mindre som turist har!

  • Jag hanger med i alla populara sapoperor och tvprogram
  • Jag ar kung nar det galler lokaltrafiken.
  • Jag prutar hart pa lokala marknader och vet vad jag borde betala for en annanas eller ett halsband
  • Haller koll pa nyheterna och vet exakt vad som hande i eldoret forra veckan och vilka ministrar som misstanks for korruption.
  • Kanner mig inte langre HELT lost i nairobi city.
Men de flesta har haller nog inte med mig. Mitt blonda har och latt grisfargade hud gor att alla ser mig som en dum rik amerikan och vill lura mig pa pengar. De flesta kenyaner runt omkring mig tycker ocksa att jag ar sjukt dum Till exempel for att jag

  • inte tar socker i teet.
  • vill sitta i solen nar det finns skugga
  • har tshirt pa mig "nar det bara ar 28 grader!!. KALLT"
  • Gar ut i regnet
  • ater for lite mat
  • For att jag har sa manga myggbett "vet du inte hur du anvander myggnatet?"

Manga tycker bara att jag ser valdigt blek ut. De flesta brukar noja sig med att peka och skrika "Mzungo!!" (viting) Men i lordags gick nagon verkligen over gransen och bestamde sig for att kora pa mig?! Jag gick pa sidan av vagen (alltsa langt utanfor riktiga vagen, pa leran) da en bil tydligen skulle kora om en annan och kommer over langt ut pa fel sida och kor pa min arm bakifran! inte schysst alltsa.  Allt for att javlas med vitingen. Nu ar jag helt bla.

I lordags beblandade jag mig med alla utlandska diplomater/ambassadorer med familjer pa Nairobis storsta kopcenter (inte sa stort) Fick en chock och trodde att jag hamnat i Europa igen, bara vita manniskoroch dyra affarer.Har hittills sett tre vitingar pa nastan tre veckor har sa jag gick mest runt och tittate pa alla rika vitingar,  dessutom verkade ALLA kanna ALLA. sjukt skumt. Undvek de dyra affarerna och gick pa bio istallet- unstoppable, ganska bra faktiskt! Besokte aven maasai marknaden, varldens turist/sovenir marknad fick pruta HART men fick med mig nagra fina prylar!

Sondag spenderades med familjen, och hann dessutom bli ordentligt forkyld. Lag hela kvallen och inbillade mig att jag hade malaria. Och juste.. handtvattade alla mina klader i kallt vatten. Tog val en 3 timmar eller sa och gav mig blodiga och variga skrubbsar over hela handerna. Kommer aldrig tycka att det ar jobbigt att tvatta i sverige igen.

Kommentarer
Postat av: Mamma Anna

MIN ÄLSKLING....

Det låter jobbigt med utslagen. Jag tycker nog att du ska ta antibiotika i alla fall, inte bra alls att gå omkring där nere med öppna sår ju. Peter tycker att du borde komma hem, han hjälper dig gärna att boka returbiljett.

I vilket fall var rädd om dig och ta inga risker

många stora kramar till dig från oss här hemma (vi har snö och 6 minusgrader.LJUVLIGT)

2010-11-15 @ 18:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0