lever farligt i panama city...

...utan att vi vet om det sjalva. Idag nar vi letade vaskor i sista sekund pa huvudgatan i stan (ca 17.30) kan man saga att vi nastan blev ranade. Det var namligen ett planerat ran pa gang! Vi kom in i en vaskbutik nar hela personalen kom emot oss och borjade instruera hur vi skulle halla vaskan for att ett gang (en man och tva kvinnor) planerade ett ran mot oss. Dar stod vi med 5 stycken spansk-talande personer och forstod ingenting. Vi log och nickade, kopte var vaska och gick vidare. Nar vi vander oss om ser vi hur en av de anstallda i butiken pekar pa oss och pratar med polisen vilket resulterar i att 2 polisman borjar forfolja oss i ca 10 minuter innan dom stannar oss utanfor en bankomat. Dom forklarar situationen - en man och tva kvinnor har tittat ut oss och tanker rana oss, det ha dom bade hort och sett. Dom tvingade in oss i en taxi och skickade hem oss. Men vi var lika glada anda for vi har varit pa varldens storsta kopcentrum vilket var en av anledningarna till att Vickan var tvungen att kopa en kabinvaska for att fa plats med allt. Vi har redan hunnit shoppa massor! Vi gick runt hela dagen i kopcentrumet men hann anda inte upptacka mer en 5%. Det fanns en hel vaning med bara mat och kopcentret sag ut att vara ca 3-5 kilometer langt. Och anda finns det fler att upptacka nar vi kommer tillbaka fran San blas!

Ja imorgon aker vi till san blas oarna. Vi har laddat upp med bocker och ha redan hittat ett hotell. San blas ar ca 400 nastan obebodda oar som styrs av den oberoende ursprungsbefolkningen kuna-indianerna. Varken polisen eller amerikans drogpolis far komma in pa oarna. Utlannigar far inte aga fastigheter sa darfor finns det bara ett fatal hotell som ags av invanarna pa oarna. Det finns inte heller nagra mataffarer sa all mat anordnas av hotellet.

San blas

regn regn regn

Nu har vi invigt regnskyddet pa ryggsackarna, dragit pa oss regnjackan och atit vart sista mal mat pa favoritstallet Lily`s. Nu beger vi oss vidare till grann-on isla bastimentos - lite fattigare, lite finare! Vi vantar bara pa att regnstormen ska lagga sej lite sa vi kan leta reda pa en bat som vill ta oss dit. Vaderrapporten (som inte har stamt hittills) visar regn tills pa lordag runt dom har oarna, sa vi overvager starkt att ta oss harifran sa fort som mojligt. Men innan det vill vi garna hinna se alla omtalade sjostjarnor pa sjostjarne-stranden som vi inte hittat tidigare. Aven fast vi lag pa stranden bredvid och att stranden dessutom heter "playa de las estrellas" (stjarn-stranden) sa kunde vi inte forsta pa vilken strand sjostjarnorna fanns. Vet inte riktigt vad vi tankte.

Vi har ocksa fatt ett valdigt intressant och spannande forslag om att forsoka besoka Panama fangelset! Pga sakerhetsskal namns inga namn pa forslagsgivaren. Risken finns att mamma Anna och mamma Karin soker upp och ger sej pa denne pga forslaget. Nu haller vi pa kolla upp om det ens ar mojligt att fa fara dit och titta, men det ser morkt ut... Vi far kanske noja oss med att fara till San blas oarna och Panama city innan vi drar oss tillbaka till Costa rica igen.

Det kommer bli tungt att lamna detta och komma tillbaka till snoslasket i sverige i flip-flop och shorts. Darfor, for att vi ska kanna oss mer valkomna, har vi lite bestallningar till er dar hemma. Men dom bestallningarna kommer narmare hemkomsten...

Vad tycker ni om Malins nya look - ny frisyr och en sexig branna. Vi kallar den "hans-looken" (i hans och greta). Kommer detta bli den nya heta looken i var? chansen ar stor...

paraden...

...tar dod pa oss!!! Den har hallit igang sedan 9 imorse och den vill inte ta slut! Det ar 106 ar sen Bocas del toro  grundades. Alla manniskor, och da menar vi ALLA, fran alla 6 oar ar har och marscherar, dansar och spelar. Vi tittade ut imorse och sag dom "coola rasta gangstrarna" bara pa trummor, trumpeter och inplastade kostymer. Militarer och poliser hade egna upptradanden. Presidenten ar har och alla ska visa deras upptradande for honom som star pa en scen utanfor vart hotell. Vi har perfekt syn fran var ballkong (som var fylld med massa manniskor), bada pa presidenten och paraden. Det var kul i 3 timmar, sen borjade det bli enformigt.. Dom senaste 3 timmarna har vi forsokt att fly fran trum-ljuden men det ar omojligt (och olidligt). Vart vi an vander oss ser vi parader. Den ar overallt, till och med pa tv-skarmarna som tycks visa paraden hela tiden pa alla 3 kanaler. Vi tycker det ar jobbigt att se och hora paraden, tank dom som spelar. Dom har nu spelat och marcherat non-stop i 10 timmar. Igar var det fest sa manga ar nog bakfulla ocksa.

Nu har vi lyckats tagit oss in pa ett internetcafé dar det finns horlurar och musik. Formodligen kommer det halla pa hela natten. Nu borjar dom smalla raketer och vi kanner oss enbart ivagen nar vi forsoker korsa parad-vagarna! Men det ar anda mysigt, alla dansar pa gatan och sma matstand finns overallt. Varfor kan vi inte ha sant har i Sverige?

Panams president

Varan forsta aircondition har som sagt inte fungerat sa vi fick en chock nar vi kom in i rummet som kandes som 10 grader - airconditionen fungerar! Vi borjade huttra direkt och fick gashud, airconditionen var installd pa 23 grader. Vi vred fort upp den till max - 30 grader, men det hjalpte inte. Det var fortfarande iskallt. Det slutade med att vi stangde av den helt. Ingen mer aircondition pa den har resan! Det kommer bli en chock for oss nar vi kommer till stockholm, vi kommer aldrig overleva. Vi kommer landa i shorts, linne och flipflop. Den anda varma kladseln vi har ar var bob-marley mossa vi kopte i Puerto viejo men den vet vi inte om vi vagar visa oss i..  Hur ska det ga nar vi hoppar av i umea? mindre an en manad kvar nu forresten, 26 dagar tror vi. Hoppas ni langtar efter oss!

Bortsett fran paraden har vi det som vanligt underbart. Igar var vi pa en jattefin strand dar vi var helt sjalva tillsammans med palmer och blatt vatten! Idag hande nagot lite mindre underbart - vi blev tagna som horor och fick kommentaren: "you are very beautiful, i can pay you!". Vet inte om vi ska ta det positivt eller negativt men vi nappade inte pa forslaget iallafall.

Klump

Nu har malin lyckats forstora en dator, en stol, en lampa och eventuellet aven en aircondition. Toppen, snart blir vi utslangda harifran!

Panama

Nu har vi lyckats ta oss till Panama, utan att bli tagen av gerilla eller granspoliser. Det var inte sa svart, det anda vi behovde gora var att korsa en jarnvagsbro och kopa en returbiljett till San Jose for att overtyga granspolisen att vi skulle tillbaka till Costa rica. Efter det fick vi hoppa in i en buss full med andra turister for att sedan aka vidare med bat till Bocas del toro. Det gick hur bra som helst och Vickan var inte ens lite sjosjuk!

Bocas del toro ar en o-grupp i karibiska havet. Det ar hur fint som helst och vi bor i en liten stad pa en av oarna. Vi bor pa ett fint hotell och for forsta gangen pa resan har vi en aircondition, tyvarr funkar den inte men den ar fin att titta pa. Vi har iallafall en flakt som bara funkar om lampan ar tand. Vi kom pa den smarta idén att koppla bort lampan sa vi kunde ha flakt nar vi sover! Nu funkar varken lampan eller airconditionen langre men vi ar nojda anda.

Som vanligt ar det folk som drar i oss overallt for att fa med oss pa turer. Vi hoppade pa en tur dar vi skulle fa se delfiner, snorkla och titta pa oar och strander. Det var vart vara 13$ som vi betalade for turen. Dom andra turisterna fick betala 20$, sa vi kande oss speciella. Vi fick se delfiner, Malin fick snorkla och Victoria stekte pa baten.

Vi orkar inte skriva sa mycket sa vi lagger ut bilder istallet.

Snart ska vi hyra en kanot och paddla runt oarna har, det ar ca 8 stycken. Far se hur langt vi klarar oss det ar tydligen en hard tur som inte sa manga har provat.

Puerto viejo

Nu har vi lamnat Pacific sidan tillsammans med Karin och tagit oss over till Karibien. Har ar det inte Jesus som hanger pa vaggarna langre utan har ar det Bob Marley som ar den heliga figuren. Just nu ar vi i Puerto Viejo, som var lika bra som alla beskrivit det med fina strander och manga barer, och vart vi an vander oss ser och hor vi Bob Marley och annan reaggie musik. Har ar alla avslappnade, ar morka, har rasta-har och roker pa tillsammans med poliserna. Som tur ar finns det "turist-poliser" som cyklar omkring, vet dock inte om vi litar pa dom mer an dom vanliga... Malin och Karin har iallafall redan haft kontakt med en "vanlig" polis angaende ett litet forsvinnande (en lite overdriven reaktion av dom). Dom anvande sej av sina begransade spanska-kunskaper och fick iallafall polisen att forsta problemet - "chica rubia perdida!!!" (blond tjej vilse/forlorad). Dom lyckades aven fa en tolk som kunde oversatta att deras van varit borta i ca 60 minuter. Nar dom efter detta hade sprungit runt och visat bilder pa Victoria kom hon helt lugnt gaende efter en liten strandpromenad... slutet gott allting gott! Malin har ocksa fatt tillbaka sitt pass som hon inte visste att hon hade tappat. Vi forstar inte att allt gar sa bra for oss!

Eftersom det har ar en liten cykel by bestamde vi oss for att upptacka omradet pa cykel och vara lite aktiva (vissa hemifran tycker att det behovs...). Sa vi gick och hyrde varsin cykel och for pa en 2,6 mil lang cykelfard till en liten fiskeby dar vi at lunch/middag. Pa vagen hann vi se massa saker, bland annat apor, sengangare, roda bananer, fina strander och hus.

Nar Karin lamnade oss bestamde vi oss for att ta en promenad till en botanisk tradgard dar vi skulle titta pa olika vaxter, trad och provsmaka frukter och choklad. Vi stressade igenom tradgarden for att sa snabbt som mojligt komma till provsmakningen dar vi fick smaka massa tropiska frukter... Har fick vi aven se dom omtalade giftgrodorna som krop omkring lite overallt.

Vi har tagit till oss rasta-kulturen och hanger en del med rasta-killarna pa stranden. Tyvarr tycker dom inte att vi passar in sa imorgon ska en av dom gora dreads pa Malin och rasta flator pa Victoria. Vi sa nej till att farga haret svart men nu overvager vi aven detta... Ska vi passa in ska vi passa in pa riktigt.

Nu kanner vi att det ar dags att dra vidare till panama och det omtalade Bocas del toro som ar en ogrupp i karibiska havet. Det blir alltsa mer batfarder och aksjuka for Victoria. Den har gangen ska vi gora ett forsok att ta oss over gransen till Panama sjalva, alltsa vandra over gransen. Vi far se hur det gar! Hur svart kan det vara...

Och ja mamma Karin vi ska akta oss for orkanen Ida och tsunamisarna.

Playas del coco

Nu har vi varit har lite mer an en vecka. Det har hant bade bra och daliga grejer. Vi borjar med dom bra! Nar vi kom hit fick vi traffa Karin och hennes valdigt trevliga kompis Alva. Vi har spenderat den mesta tiden med dom och Alvas jobbarkompisar, ett skont dykargang.

En annan positiv sak ar att vi har fatt jobba lite pa brannan. Vi har tagit langa promenader till olika strander och utforskat omradet. Sen ar det Ladies night onsdag, torsdag, fredag har. Sa vi har haft fullt upp med andra ord - gratisdrinkar varje kvall!

I lordags var det Halloween vilket firades med piratfest. Vi var namligen "pirates of the pacific"! Det borjade med att vi var i Liberia pa dagen for att fixa lite coola piratgrejer. Det slutade med att vi gjorde egna ogonlappar och hade barnsmycken. Men vi tycker vi blev ganska haftiga iallafall! Vi gick ut och at buffé och gick vidare till massa barer.

Kvallen slutade bland annat med att Malin oversvammade ett hotellrum vilket slutade med att dom som bodde dar blev blockade fran hotellet.

I tisdags var vi pa en, till en borjan, valdigt trevlig fisketur! Tanken var att vi skulle fanga fisk och ha grillkvall senare. Som ni ser hade vi valdigt trevligt i borjan! Vi sag delfiner, fikade, solade och drack ol! Men.....

...som alltid nar vi ar med gar nagot snett. Nar vi var pa vag tillbaka efter 3 timmar fick vi bensinstopp mitt i havet. Det borjade morkna och stormen narmade sig! Den enda telefonen vi hade dog och "kaptenen" sprang runt i panik och skrek "OH MY GOD OH MY GOD OH MY GOD!!!" Det slutade med att alla lag i sked-stallning pa golvet tackt med ca 10 cm vatten med stormregn piskande i ryggarna! Alla gjorde sitt basta for att overleva. Manga (speciellt Victoria) var sjosjuka, alla var iskalla och radda (mest kaptenen) och det kandes nastan som Titanic! Men efter 1.5 timmars plagande (dom varsta 1.5 timmarna pa den har resan) kom en raddningsbat med bensin. Vi tog chansen att hoppa over till baten med bransle som fort tog oss i land. Val i land lyckades vi snika in oss i en varm dusch och sno lite klader. Ingen grillkvall dar inte eftersom vi varken hade fisk eller lust efter den resan!

Fiskeresan foljdes av fler daliga saker. Vi blev bada magsjuka (eller natt) och har spenderat nagra natter vid toaletten! Men nu mar vi battre och imorgon aker vi formodligen vidare till Karibiska kusten med Karin!