Helgen

Nu ar jag tillbaka pa jobbet igen efter en riktig langhelg! I torsdags foljde jag med varan hemhjalp, Mary, hem till hennes familj. Syftet var att kopa en vattentank pa 2300 liter och ta med hem till hennes familj sa att hennes familj alltid kan ha vatten att dricka och tvatta med. Marys familj bor langt ute pa landsbygden, hogt uppe pa ett berg. Det finns bara ett fatal hus pa hela berget och det verkar som att alla som bor har pa nagot satt ar slakt med familjen.

 



Det var valdigt intressant att fa se och uppleva livet pa den kenyanska landsbygden. Det finns ingen el och inget rinnande vatten och man bor i hyddor byggda av lera. Valdigt rustikt. Eftersom det inte finns tv eller andra bekvamligheter sa har man mycket mer tid over till att sitta runt lagereldar, laga mat tillsammans och prata.. mysigt! Familjen var underbar, och det fanns hur manga barn som helst som sprang runt. De tyckte att det var valdigt kul att fa se en livs levande mzungo (viting) och vi gjorde vart basta for att kommunicera pa valdigt begransad swahili/engelska.




Pa fredagen tog sig hela slakten ut pa utflykt for att visa vitingen toppen pa berget dar det skulle vara en fantastisk utsikt. Tyvarr var det valdigt dimmigt den dagen sa utsikten var inte riktigt sa fantastisk men klattringen var rolig och jag har fortfarande traningsvark.






Val hemma igen pa lordag sa tog jag mig ut ur huset och traffade en foredetta svensk praktikant Sara som for tillfallet bor har i nairobi, och nagra kenyanska kompisar och akte och at etiopisk lunch. Supergott. Det godaste jag atit har i kenya so far! Sen akte vi till en pub och sag den superintressanta matchen Arsenal-???. Vi drack ol, samboka och at middag dar, den kenyanska specialiteten Nyama Choma, grillat kott. Man kan val saga som sa att det smakar valdigt mycket.. ja.. kott. och det smalter inte direkt i munnen. Kravs en del tuggande sa att saga. Sen blev det dans och mer samboka! Hade kul i alla fall!

Sondag var det dags att tvatta klader igen, maste erkanna att jag borjar fa in tekniken. Sen kom sara forbi en svang for att halsa pa familjen. Sa vi pratade massa och hade glass-picknick i graset! Perfekt avslutning pa veckan men ingen forsta advents stammning direkt!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0